Image Hosted by ImageShack.us

22 Ocak 2007 Pazartesi

Telsim-Vodafone birleşmesinin öyküsü


Nihayet oldu! Nihayet Vodafone logosunu 1 Ocak 2007 itibarıyla gördük. Uluslar arası dev bir markanın Türkiye'ye girişi de böylelikle halkın huzurunda. Öncelikle bazı bilgiler:
Uzan'ların borçlarından ötürü TMSF'ye devrolan Telsim'i, 13 Aralık 2005'te, 4 milyar 550 milyon Amerikan Doları karşılığında Vodafone aldı
1 Haziran 2006'da devir sözleşmesi imzalandı
Vodafone, ihaleden hemen sonra 1.2 milyar dolar alt yapı yatırımı yapacağını, bundan sonra markasını kullanacağını belirtti
Açıkçası Vodafone'un 2006'un son çeyreğinden (9. aydan sonra) kendi logosu ve markasını kullanmaya başlayacağını düşünüyordum. Hatta belki de Cebit Eurasia'ya yetiştirebilirler beklentisindeydim. Ancak, sanırım altyapı iyileştirme çalışmalar yetişmedi. Ve o gün geldi çattı; 1 Ocak 2007 itibarıyla artık marka Telsim-Vodafone oldu.
Burada bir kez daha yanıldım; ara geçiş değil tam bir Vodafone geçişi bekliyordum. Dünyadaki diğer örneklerine bakacak olursanız, Vodafone'un 3 farklı dönüşüm stratejisi var:
Yerel markayı tutup, Vodafone'u yanında kullanmak (Özellikle azınlık hissedarı olduğu operatörlerde)
Bir müddet yerel marka ve Vodafone markasını yanyana kullanıp, ardından sadece Vodafone'u kullanması (Telsim'de şu an uygulandığı gibi)
Direkt Vodafone markasına geçiş (Son dönemde yaptığı satınalmalarda bunu kullanmayı tercih etmiştir)
Ben de 3. seçeneği kullanacaklarını tahmin ediyordum. Ancak onlar önce Telsim-Vodafone'u yanyana kullanmayı, bir müddet sonra sadece Vodafone'u kullanmayı tercih ettiler. Tahminime göre yılın ilk yarısının ardından bu geçişi yapacaklardır, Haziran itibarıyla Telsim adını ve logosunu unutmaya başlarız.
Takıldığım bir diğer nokta da, reklamlarda "unique sellin proposition" (tek satış teklifi) olarak sundukları şey, kapsama alanı. "Size en geniş kapsama alanını sunacağız" diyor. Bence doğru bir yaklaşım değil. İki sebepten;
Kapsama alanı sınırsız bir teklif değildir: En fazla %100'ü kapsayabilirsiniz. En güçlü rakibiniz zaten bunu yaptığını söylüyor. Bu durumda siz en fazla onu yakalayabilirsiniz.
Bunca aydır Vodafone ne yapıyor? Keşke alt yapı işlerini bitirip "en geniş kapsama alanına sahipiz" deselerdi. Yani söz vermek yerine aksiyon gösterselerdi.
Ancak hoşuma giden bir nokta, iç pazarlama için çok önemli, "biz bilmem kaç kişi, size şunu sunacağız" diyerek Telsim'den dolayı motivasyonu düşük çalışanları da resmin için alıyor ve "biz bir takımız" diyorlar. Çalışanların motivasyonu için önemli bir yaklaşım kanısındayım. Zaten Attila Vitai (Telsim-Vodafone CEO'su) her fırsatta çalışanlara ne kadar önem verdiğini dile getirir.

Etiketler: , , , , , , ,

0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa







eXTReMe Tracker
TOPLIST Genç Toplist - Yeni Nesil Hit Arttırma Motoru Domain TOPlist
kurtlar vadisi barbie oyunları bak kim dans ediyor izlesene.com ismail yk murat boz msn ifadeleri you tobe ruya yorumlari burc yorumlari